Aktuální zprávy z klubu
čt 15.9.2022 | Jan Vavřina, Šimon Zemánek

Lví masky: Hradecké motivy, rodina, iniciály i symbolika

Nedílnou součástí výstroje všech brankářů jsou helmy, na kterých si zakládá každý maskovaný muž. S jejich designem gólmanům pomáhají nejen určité firmy, ale i umělci. To platí i pro hradecké duo Henri Kiviaho a Jan Růžička. Jaký vzor zvolili strážci hradecké klece? Kdo jim s výrobou masek pomáhal? A jak se jejich letošní helmy liší od těch předchozích?

Finského gólmana chrání ručně vyráběná maska na míru

U všech masek je samozřejmě nejdůležitější jejich ochranná funkce. Musí být odolné, pevné, ale zároveň lehké a padnout přesně na hlavu brankáře. Henri Kiviaho má jen ty nejlepší zkušenosti se značkou Wall, kterou bude nosit i v ročníku 2022/23. „Jde o finský brand, který se nevyrábí strojově, ale ručně. Každá maska je vlastně originál, je vyrobena na míru pomocí 3D přímo na mou hlavu a musím říct, že mi sedí fakt dobře, vyhovuje mi,“ těší hráče s číslem 31 na zádech. „Vlastně skoro všichni finští gólmani v NHL nebo Evropě používají tyto helmy,“ dodává.

Vloni měl k dispozici červenou masku, letos k ní přidal ještě bílou variantu. Tu starší využívá zejména při trénincích, do ostrých zápasů by měl vyrazit se zbrusu novou. „Myslím si, že je dobré mít dvě masky, jednu jako záložní, kdyby se s tou zápasovou náhodou něco stalo. Na všech maskách mám bílou mřížku. Lépe se mi přes ni kouká a zároveň podle mě vypadá líp,“ pokračuje muž, jehož čeká druhá sezona pod Bílou věží.

A jak se rodil design jeho masek? „Měl jsem několik tipů na jejich tvůrce a potom se rozhodl pro Mattiho Hoppulu z Finska. On ji navrhl a celou udělal. Tvořil mi vlastně všechny moje helmy a myslím, že odvádí skvělou práci,“ chválí designéra osmadvacetiletý rodák z finské Lappeenranty, který si vyzkoušel kromě domácí soutěže také zámořskou ECHL nebo slovenskou extraligu.

Jeho přilba nabízí především hradecké motivy. Na obou stranách obou masek je dominantní logo klubu, které doplňují lví škrábance od drápů. „Vzadu mám své osobní věci – finskou vlajku, která mi připomíná domovinu a mého pejska Puppeho. Je jednoduchá, nepřeplácaná a tak se mi to líbí,“ dodává závěrem Henri Kiviaho.

Novic v hradeckých barvách v „old school“ verzi

Od té doby, co se Jan Růžička vrátil ze zámoří do Čech, spolupracuje na designu své masky s Romanem Vítkem z firmy Foxart. „Každý rok je to víceméně stejné, řeknu si základní prvky, které bych na masce chtěl mít. On mi potom pošle návrh a pokud se mi líbí, tak jenom doladíme detaily. Letos to bylo velmi jednoduché, sám Roman přišel s návrhem tmavé „old school“ verze, která se mi hned líbila,“ vypráví na úvod.

Zmiňovaný typ masky používá Jan Růžička už třetí rok. „Tenhle typ helmy mi velmi sedí. Je sice trochu těžší než helmy, které jsem měl dřív, ale je to bezpečnější, hlava je opravdu dobře chráněná. Pokud do ní dostanete ránu, tak to tolik nebolí, helma je i dobře odhlučněná,“ vyjmenovává její přednosti. Také on má k dispozici dvě masky – světlou a tmavou variantu, a to podle volby dresů.

Na jeho helmě je více prvků, vše je ale skvěle vybalancováno. Na tmavé verzi je dominantní lev, z jedné strany doplněný klubovým logem, z druhé číslem 33. „Zadní část masky mám už tradičně stejnou. Je tam čtyřlístek s důležitými daty mojí rodiny. Dále tam mám logo Saves help, což je dobročinná nadace, ve které jsem prakticky od jejího založení,“ vyjmenovává dál. Nechybí na ní ani přezdívka Rose nebo písmena JV, jde o iniciály Jiřího Vlasáka – prvního trenéra Jana Růžičky. „Díky němu jsem se vlastně dostal do branky. Pan Vlasák nás loni bohužel opustil, tak na něj mám na masce vzpomínku,“ říká nostalgicky.

A jak vypadá světlá varianta? Na ní dominuje logo klubu se zajímavými skicovými detaily. Liší se i poloha čísla 33, to je uprostřed na bradě. „Na stranách mám motiv Velkého náměstí, ze kterého jsem byl unešený, když jsem se sem přestěhoval. Navíc zde má velkou tradici. Na zadní straně mám ještě v pozadí zeď, tak bych se chtěl prezentovat v brance,“ usmívá se. „Obě masky se podle mě letos opravdu velmi povedly,“ hodnotí práci designéra.